Ålesund  Teaterforening sin Historie

Teatret Vårt i Molde så dagens lys i 1972 og den 28.11.1972 var det stiftelsemøte for en lokal teatervennforening.i Ålesund.
Navnet ble Ålesund teaterforening og første formann var Torstein Dreyer som den gang var redaktør i Arbeideravisa. Teaterforeningen hadde faste møter en torsdag i måneden på Kroa på Teknisk høyskole. Det ble laget vedtekter, de hadde lesesirkler og leste manus.

Når Teatret Vårt hadde forestillinger i Fagerliaulaen,  så var det samling på Teaterkroa etterpå.

I 1973 arrangerte Teaterforeninga dukketeaterkurs med Astrid Eidseth Rygh, og det resulterte i forestillingene om "Tre små griser" og "Rødhette og ulven". Det ble laget hånddukker med pappmachehoder, og forestillingene ble spilt på Nørvøy ungdomsskole. Sentrale personer i gruppa var Else Isaksen og Bjørg Bang.

Og så var det julebord på Teaterkroa med forestillingen "Bymusa og fjellmusa" som underholdning.

I 1977 ble det startet amatørteatergruppe med øvingene på Sunnmøre museum. Første forestilling var komedien "Tror du jeg spøker" av Bjerke og Eidem.  Premieren var i Fagerliaulaen og sentrale personer var mellom andre Peter Drabløs , Fritz Tennøe og Bjørg Riksfjord.

I 1978 satte teaterforeninga i samarbeid med Sunnmøre museum opp det historiske skuespillet "Asbjørn Selsbane" på friluftscena i Borgundgavlen. Sentrale personer her var foruten Peter Drabløs og Bjørg Riksfjord, også Astrid Overaa, Per Arne Sandøy og Peder Klokkersund .

På julebordet samme året var underholdningen en dramatisering av "Frøken Johansen og jeg".

i 1979 var det premiere i Fagerliaulaen på komedien "Et farlig hus" med Peter Drabløs som regissør. Ingrid og Erna Hjelle var sufflører, mens Bjørg Riksfjord, Per Arne Sandøy og Fritz Tennøe med flere var på scena. Øvingene foregikk på Sunnmøre museum og på Sunnmøre meieri. Ektemenn og fedre bidro med snekring av kulisser og transport.

Vi dro til Molde på den første Amatørfestivalen i Møre og Romsdal. Festivalen varte i 3 dager og der deltok amatørteaterlag og ungdomslag fra hele fylket. Teatret Vårt arrangerte årlige amatørteaterfestivaler i 3 år, og vi var faste deltakere med våre produksjoner.

80-åra ble særdeles aktive for oss. Vi var arrangører av alle teater og danseforestillinger som gjesta byen. Vi bar kulisser og sceneutstyr,  rigga spillelokala, solgte billetter og var vakter. I tillegg spilte og turnerte vi med våre egne forestillinger.

Vi fikk mange nye medlemmer, både unge og voksne. Vi dro på kurs i Molde, og vi arrangerte også egne kurs. Grenland Friteater og Elsa Kvamme besøkte oss flere ganger, og da ble det både forestillinger og kurs. Økonomien ordnet vi med å arrangere regionale kurs med støtte fra fylkeskultursjefen. Vi arrangerte  Norgespremiere med Teattro Pollac fra Italia som laget gateparade med fyrverkeri og artister på stylter gjennom byen.

Teatergruppa satte opp en cabaret som fikk navnet "Skjer det nokke?" Den var oversatt fra svensk med Endre Skar som instruktør. Her fikk vi med bl.a. Ingjerd Alme, Jon Grøvik og Thor Bjørlo. Forestillingen ble vist flere steder i Ålesund og selvfølgelig på amatørteaterfestivalen i Surnadal.

Vi kjøpte en gammel Folkevogn Pickup med lasteplan, og den døpte vi for TÀTRA ettersom vi for rundt som et taterfølge og spilte forestillinger i bygd og by. Johs Isaksen var i tillegg til lysmester også transportsjef, og han monterte en støvsugerknapp som tenningsnøkkel da nøkkelen forsvant. Teatergruppa fikk navn etter bilen, og vi bygde en transportabel scene på dugnad i vaskekjelleren hos Ingrid Hjelle i Brusdalen.

Vi satte opp "Den forlatte dokka" av Alfonso Sastre med Peter Drabløs som regissør og med musikk av Lasse Larsson Fjørtoft, og i samarbeid med Noregs Ungdomslag turnerte vi med vår egen scene rundt om i Møre og Romsdal .

De mange ungdommene som var teaterinteresserte startet sin egen gruppe Petitteatret og med Bjørg Riksfjord som leder satte de opp forestillingen: "Du vil vel bli lykkelig?" Og T'atra-bilen fraktet dem land og strand rundt.

Vi laget også hele tida små forestillinger og stunt som vi underholdt med på tilstelninger i byen og rundt om.

I 1983 satte Teater T'atra opp "Ploff-Det lille spøkelse" med Ingjerd Alme som regissør. Med både Ingrid Hjelle, Jon Grøvik og Thor Bjørlo som aktører, og  T'atra-bilen rullet trofast rundt både i by og land.

I 1984 satte vi opp "Den store fargeslukeren" med Ingjerd  Alme som regissør og med Ann Karin Skår, Terje Sporsem, Arne Stokken og Karl Olav Alme samt Ingrid Hjelle som aktører.

I alle disse åra hadde Teaterforeninga ingen faste øvingslokaler. Vi øvde på Museum og i Meierikantina, på skolene, på nedlagte utesteder i byen.

Til 10-årsjubileet i 1982 som ble holdt på Odd fellow,laget vi derfor en cabaret  "Kor skal vi bu?" om den husville gruppa. Med pappesker som rekvisitter og oppblåsbar gummiflåte som den endelige løsning. Og etterpå ble det turnè!

I mai 1986 ble det arrangert Nasjonal Amatørteaterfestival i Ålesund, og det kom amatørgrupper og profesjonelle teaterfolk fra hele landet.

Bjørg Riksfjord var festivalsjef, og det ble spilt teater på flere scener over heile byen i 3 heile dager og netter. Det ble arrangert flere kurs og laget mange flotte fester med tema og underholdning, både for medlemmer og for de som besøkte oss.

I 1987 startet teaterforeninga opp øvinger med barneteater: Ole Brumm`s fødselsdag med Lise Hellandsvik, Stein Haggala, Ingjerd, Karl Olav og noen til.

I 1991 reiste en gjeng opp til Revyfestivalen på Høylandet for første gang og der planta vi et tre som vant med største toppskudd året etter.

Vi ble medlemmer i Norsk Amatørteater forbund og i Landsforeningen Teatrets venner, der Bjørg ble med i styret.

I 1992 feira vi 20-års jubileum med flott program og fest på Tollboden og gjestene kom fra fjern og nær.

I 1993 ble vi med som en av stifterne i Ålesund Teaterfestival der Bjørg Riksfjord ble den første ansatte festivallederen.

Disse erindringene om virksomheten i Ålesund teaterforening er nedtegna av Erna Hjelle som ble medlem i 1978 og som har hatt amatørteater som sin fremste fritidsaktivitet i alle år etterpå.

Om noen har tilføyinger eller kommentarer, så mottas de mer enn gjerne!